Alla inlägg den 16 april 2010

Av palsangel - 16 april 2010 00:05

Så här har jag kommit fram till att det är, åtminstone på ett ungefär. Pälsängel har olika behov beroende på hur han mår och flera olika sovplatser är uppenbarligen bra att ha att tillgå. Jag tänker tillbaka på första lägenheten som bara hade ett rum. Katter ska inte kunna överblicka hela sitt revir (lägenheten alltså) sägs det. Jag tror inte heller hundar ska det. Fast kanske inte så mycket för revirets skull som för att de ska kunna välja att vara själva i ett annat rum.


  


Den svarta högen i bia-bädden är Pälsängel. Idag är första gången på säkert en vecka som han inte har behov av att sova i sängen. Allergiskt utbrott gör ju såklart att han känner att han inte mår bra. Och när pälsängel känner att han inte mår bra vill han sova i sängen, åtminstone en timme tills det blir för varmt.


Även vid andra jobbiga tillfällen, som när man inte sover hemma eller han är väldigt trött så vill han sova i sängen, då har den annars självständiga flatten ett stort behov av närhet tydligen. Ynklig brukar jag uppfatta honom som, men bara lite lagom ynklig. Berättigat ynklig.


Sen har vi ju då "vinterdepressionen", på tal om att man ska förmänskliga djur och så.... eller hur det nu var. I alla fall, varje vinter blir Pälsängel lite sur och tråkig, han vill inte umgås lika mycket som vanligt, vilket egentligen är rätt skönt om jag ska vara ärlig, men självklart lite besvärande när jag kommer på det eftersom det inte är normalt, i alla fall så tänker jag inte på det förrän han börjar sova ute i köket. Det riktiga lågvattenmärket är när han sover mer eller mindre hela natten därute under köksbordet. Varför han blir sån på vintern har jag inte luskat ut än, men jag har en gissning på att precis som vi människor tydligen är "programerade" att gå ner i varv på vintern så kanske även djuren är det, men tror inte att det är hela sanningen, jag har aldrig hört någon som märkt en sån skillnad på sin hund förut...


Nu börjar han i alla fall må bättre trots att det fortfarande kliar lite försiktigt då och då. Trots erbjudande om att lägga sig i sängen valde han bia-bädden. Det är mer likt Pälsängel. När han mår som bäst ska han inte under några som helst omständigheter förutom starka mutor från min sida och stor tveksamhet från hans sida lägga sig i min säng kvällstid.


Sängen nämligen, den ligger man i på dan när man inte sover på riktigt.

Ovido - Quiz & Flashcards