Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Herr Trattlund och hönsmamman

Av palsangel - 13 april 2010 11:21

Får jag presentera Herr Trattlund:


  


Ja det var dags igen, drygt 2 år senare har allergin slagit till igen. Sist var vintern för två år sedan när det blev konstaterat. Den här gången är hittills inte riktigt lika illa. Men tillräckligt för att hönsmamman som bor i mig ska må lite dåligt av det hela.


Det är underligt det där med allergi. För jag inbillar ju mig att bara för att det inte går att prata med hunden så är det svårare att veta om det verkligen är allergin eller något annat, men när man tänker efter så skulle det ju inte vara enklare för det. Hur ska Pälsängel kunna veta varför det sker just nu? Jag har ju själv sett tecknen men inte tänkt på det förrän i efterhand, eller rättare sagt inte tänk på att det kan vara början till det här förrän i efterhand.


Trodde faktiskt först att jag hade att göra med en stressperiod. Men jag är ganska säker på att så inte är fallet. Jag har kommit fram till att det finns skillnader mellan stress och det som jag då är ganska säker på är allergin:

  • Vid stress koncentrerar sig Pälsängel på en specifik del av kroppen, tex. en tass eller en platsen bakom överarmen på en sida, han hoppar inte runt mellan sidor och slickar sig och kliar lite överallt. Istället riskerar han svampangrepp genom att hålla det utvalda området konstant fuktigt.
  • Vid allergi koncentrerar sig Pälsängel ungefär lika mycket på varje sida och håller sig på stora områden som ljumskarna, magen, bakom armbågarna och mellan frambenen.


Jag tror nu att toppen ligger bakom oss. Den kom en natt i helgen då jag knappt fick sova alls. Nu går det ganska bra att vara utan tratt så länge jag är hemma. Han har sovit bra de senaste nätterna och verkar även vilja sova på dagen. Han har också börjat drömma igen, vilket borde betyda att han sover mer som vanligt. Han drömmer mycket i vanliga fall men upphör helt när det händer något och han mår dåligt.


Men i morse var jag lite väl optimistisk och gick på en kort föreläsning och lämnade hunden utan tratt. Tydligen var det lite för tidigt. Det verkar dock inte som att det resulterade i ett så stort bakslag, nu ligger han och halvsover på golvet igen.


Jag skulle säga att allergin lätt kan övergå i stress, och antagligen har det nu. För när det kliar är han igång hela tiden, vilar aldrig och det är precis i sådana tillfällen han tidigare har hamnat i en period av stress. Tratten just nu torde alltså vara mer som en påminnelse till hunden att han faktiskt inte har något att göra och mindre en påminnelse om att inte klia.


Då återstår frågan om varför? En lite besvärande koppling jag har gjort är att förra gången detta hände liksom denna gången involverar ett foderbyte, bara det att förra gången hade jag kommit tre veckor in i bytet, den här gången är det tre månader... Tre månader känns lite väl länge för att det ska ha så stor betydelse, men man vet ju aldrig... Sen har vi ju miljöombyte, pollensäsong (han är ju inte allergisk mot pollen, men om han är överkänslig skulle det antagligen påverka övrigt tillstånd. Damm från stallet är också en möjlighet. Kanske har jag städat dåligt? Jag tycker förvisso att jag har städat som vanligt, men i kombination med annat kan det ju vara en bidragande orsak. Svaret lär jag aldrig få veta. Det är bara att hålla ut och hoppas att det inte blir någon nästa gång den här gången...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av palsangel - 10 september 2011 17:56

Det var helt enkelt en massa saker som hopade sig, matte bytte dator och den nya tog inte emot bilder från telefonen och tillsammans med allt annat övrigt så blev bloggandet bara jobbigt. Nu har dock en bluetoothadapter hittat sin väg till datorn och...

Av palsangel - 18 september 2010 14:50

Ja kanske gör han det. Lite testande blev det ute i skogen idag. Matte själv var figurant och intresset för att hitta mig var tydligen högt. Ungefär 50 meter ut i skogen gick jag första gången (enligt instruktioner såklart, tro inte att jag vet vad j...

Av palsangel - 9 september 2010 19:43

Väldigt spännande. Jag har idag fått chansen att se min hund träna lydnad med någon annan. Det är underligt hur olika man uppfattar sin hund från förarperspektivet och från åskådarperspektivet.   Min första tanke är ju att hunden ser för löjlig u...

Av palsangel - 12 juli 2010 22:15

Kvällsträning ute på gräsmattan eftersom det är så otroligt varmt just nu . Har tagit upp min gamla vana att gå fot med hundgodis i munnen, verkar funka minst lika bra som förra gången och hundgodiset smakar inte allt för illa      Plockade fram ...

Av palsangel - 5 juli 2010 22:18


     Läste slut den här boken av Anders Hallgren i midsomras. Det är ju precis så jag vill göra. Motivation först, lydnad sen som en konsekvens av att hunden är motiverad. Varför gör jag då inte redan det?   Jag tror att jag började med "mot...

Ovido - Quiz & Flashcards