Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Är Pälsängel en stjärna eller är det ett vedertaget träningsknep?

Av palsangel - 2 mars 2010 18:13

Jag kom att tänka på vad John Whitaker sa om Milton för länge sen:  


Man kan låta honom vila i två veckor och sedan åka direkt till en tävling och han hoppade aldrig så bra som då.


Konceptet stämmer även för Pälsängels del. Jag har märkt det innan och funderat över det, men på något sätt så har jag inte kommit till någon form av insikt.


Var ute på en kvällsrunda och tog med konerna till rutan. Jag tror inte jag har tränat rutan sedan innan jul.



Smack sa det två gånger på raken. Som en målsökande robot var hunden inne i rutan.


Frågan är väl egentligen om det helt enkelt handlar om att det blir tråkigt när man tjatar ett moment för mycket eller om de bra individerna helt enkelt är bäst när dom har fått en paus? Kanske är det lite av varje? Om hunden inte hade tyckt det var kul och om han inte hade haft det driv han har så tror jag inte att han hade gjort så bra ifrån sig när det var så länge sen. Och driv och glädje för det man gör tror jag krävs om man ska lyckas lära sin hund saker. Men å andra sidan så krävs det väl mer än driv och glädje för att det ska vara en stjärna, eller? Kanske kan jag inte komma fram till något. Men en sak tror jag stämmer för alla djur, men för Pälsängel i synnerhet:


Hellre för lite än för mycket.


Jag har funderat i dom banorna innan, men tappat bort mig bland all framgångshets som infinner sig om man umgås för mycket med folk som tävlar med sina hundar. Så därav tror jag det blev "för mycket" i våras och höstas när det inte fungerade. När man är osäker på varför det inte fungerar ska man nog hellre trappa ner och ta sig tid att tänka än att tro att det är för lite träning man gör. Men i en värld som skriker på en att avancera i klasserna kan man lätt tappa bort sig själv om man inte känner att man passar in. Så det här träningsåret ska fortsätta som det startat: Men skoj och lek, slalom mellan benen, dummiesök, inlärning av små trix och inte för mycket träning i taget. Så att det fortsätter vara roligt för både mig och Pälsängel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av palsangel - 10 september 2011 17:56

Det var helt enkelt en massa saker som hopade sig, matte bytte dator och den nya tog inte emot bilder från telefonen och tillsammans med allt annat övrigt så blev bloggandet bara jobbigt. Nu har dock en bluetoothadapter hittat sin väg till datorn och...

Av palsangel - 18 september 2010 14:50

Ja kanske gör han det. Lite testande blev det ute i skogen idag. Matte själv var figurant och intresset för att hitta mig var tydligen högt. Ungefär 50 meter ut i skogen gick jag första gången (enligt instruktioner såklart, tro inte att jag vet vad j...

Av palsangel - 9 september 2010 19:43

Väldigt spännande. Jag har idag fått chansen att se min hund träna lydnad med någon annan. Det är underligt hur olika man uppfattar sin hund från förarperspektivet och från åskådarperspektivet.   Min första tanke är ju att hunden ser för löjlig u...

Av palsangel - 12 juli 2010 22:15

Kvällsträning ute på gräsmattan eftersom det är så otroligt varmt just nu . Har tagit upp min gamla vana att gå fot med hundgodis i munnen, verkar funka minst lika bra som förra gången och hundgodiset smakar inte allt för illa      Plockade fram ...

Av palsangel - 5 juli 2010 22:18


     Läste slut den här boken av Anders Hallgren i midsomras. Det är ju precis så jag vill göra. Motivation först, lydnad sen som en konsekvens av att hunden är motiverad. Varför gör jag då inte redan det?   Jag tror att jag började med "mot...

Ovido - Quiz & Flashcards