Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Projekt DRA

Av palsangel - 3 mars 2010 19:07

Nu när det har börjat bli lite vettigt väglag på cykelvägarna här i stan har jag påbörjat projekt DRA. Tanken är att Pälsängel ska lära sig dra cykeln. Inkörd är han ju redan på nåt plan. Men det har ju framförallt vara att dra skrinda när någon har gått bredvid.


Började jobba på saken redan innan jul, men tyckte inte attd et gick så himla bra. Det verkade som att det var svårt för hunden att förstå att han skulle gå framför mig när jag bad om det och inte framför i vanliga fall, selen verkade inte hjälpa för att tydliggöra skillnaden heller. För visst gick det att lära honom att gå framför,men då ville han gå framför jämnt.


Så nu testar jag igen, fast med cykeln denna gången för att se om den kan hjälpa till att tydliggöra skillnaden.


Det hela genomgick de vanliga fem stadierna. Först fattade Pälsängel konceptet i en minut, sen förstod han inget alls och tyckte cykeln var ett otäckt monster som krävde att få vara bakom. Sen började han så smått förstå konceptet mer och mer och när han tillslut verkade förstå inföll det alltid närvarande stadiet total förvirring. Hoppande fram och tillbaka undrar Pälsängel: "är det här rätt?", "är det där rätt?", "kanske är detta rätt då?" Som vanligt står jag med ena foten över gränsen till förbanand eftersom jag har glömt bort att jag försöker lära honom något nytt och att detta stadiet alltid infinner sig.


Ett djupt andetag och så backa ett steg och så fortsätta. Det gick riktigt bra på slutet faktiskt. Han började tänka mer framåt och hade inte lika stort behov av att titta på vad jag gjorde hela tiden. Däremot drar gör han ju inte att tala om... Det kan nog fungera fram emot nästa vår eller så.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av palsangel - 10 september 2011 17:56

Det var helt enkelt en massa saker som hopade sig, matte bytte dator och den nya tog inte emot bilder från telefonen och tillsammans med allt annat övrigt så blev bloggandet bara jobbigt. Nu har dock en bluetoothadapter hittat sin väg till datorn och...

Av palsangel - 18 september 2010 14:50

Ja kanske gör han det. Lite testande blev det ute i skogen idag. Matte själv var figurant och intresset för att hitta mig var tydligen högt. Ungefär 50 meter ut i skogen gick jag första gången (enligt instruktioner såklart, tro inte att jag vet vad j...

Av palsangel - 9 september 2010 19:43

Väldigt spännande. Jag har idag fått chansen att se min hund träna lydnad med någon annan. Det är underligt hur olika man uppfattar sin hund från förarperspektivet och från åskådarperspektivet.   Min första tanke är ju att hunden ser för löjlig u...

Av palsangel - 12 juli 2010 22:15

Kvällsträning ute på gräsmattan eftersom det är så otroligt varmt just nu . Har tagit upp min gamla vana att gå fot med hundgodis i munnen, verkar funka minst lika bra som förra gången och hundgodiset smakar inte allt för illa      Plockade fram ...

Av palsangel - 5 juli 2010 22:18


     Läste slut den här boken av Anders Hallgren i midsomras. Det är ju precis så jag vill göra. Motivation först, lydnad sen som en konsekvens av att hunden är motiverad. Varför gör jag då inte redan det?   Jag tror att jag började med "mot...

Ovido - Quiz & Flashcards